Kwaliteitsmanagementsysteem

Dit is de structuur waarin is geregeld op welke wijze de kwaliteit van producten en diensten minimaal aan de verwachtingen van klanten en andere stakeholders voldoet en wordt verbeterd op basis van feedback. Procedures, instructies, registraties, (jaar)plannen, doelen en acties zijn gangbare onderdelen van een kwaliteitsmanagementsysteem.

De mindset binnen de organisatie om de lat steeds hoger te leggen en continu te willen verbeteren zal in het DNA van de organisatie terug moeten komen. Een belangrijk onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem is het verbeterproces. Als management en medewerkers open staan voor feedback en verbetering kan dit erg succesvol zijn.

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement is een onderdeel van het management van een organisatie. Kwaliteitsmanagement is geen afgebakend vakgebied, maar komt terug in alle delen van een gezonde organisatie en ondersteund het management en de medewerkers om een dienst, productieproces, product of de gehele organisatie naar een zo hoog mogelijk niveau te tillen.

Een belangrijk onderdeel van kwaliteitsmanagement is dat de resultaten wordt getoetst aan de eigen doelstellingen en aan de tevredenheid van klanten en andere relevante stakeholders.

Alle facetten van een organisatie die zich richten op het verbeteren van de kwaliteit, de kwaliteitscontrole en kwaliteitsbeheer vallen onder kwaliteitsmanagement.

Waarom een kwaliteitsmanagementsysteem ook geschikt is voor jou

Er kunnen één of meerdere aanleidingen zijn om een kwaliteitsmanagementsysteem te ontwikkelen:

  • Je wil een kwaliteitsmanagementsysteem, bijvoorbeeld op basis van ISO 9001:2015,  omdat klanten daar om vragen of omdat het een harde eis is bij aanbestedingen.
  • De organisatie heeft geregeld te maken met structurele en gegronde klachten over de kwaliteit van de geleverde producten of diensten.
  • Het verloop van klanten is te hoog wat een grote druk legt op de winstgevendheid. Ook bij een te lage efficiency (te hoog kostenniveau / te lage winstgevendheid) is het belangrijk na te gaan waar de potentie ligt.

Wat is dan nog de toegevoegde waarde van certificering?

Om een kwaliteitsmanagementsysteem te certificeren, wordt dit getoetst/geaudit door een onafhankelijke, veelal geaccrediteerde, certificerende instantie. Wat voegt certificering dan nog toe?

  • Een certificaat is een bewijs voor jezelf en klanten en andere stakeholders dat aan de eisen van de ISO 9001 wordt voldaan en dat waar nodig verbeteringen worden doorgevoerd.
  • De ISO 9001 is een goed uitgebalanceerde norm, die aan alle relevante onderwerpen de aandacht geeft die ze verdienen. De certificerende instantie toetst op al deze onderwerpen, onderzoekt of deze onderling goed op elkaar aansluiten en of de organisatie dit ook consequent toepast.
  • Certificering is iets extra’s, er wordt nadrukkelijk gekeken of de verschillende verbeterprocessen hun werk doen en of alle aandachtsgebieden van de norm evenwichtig zijn geïmplementeerd. Met andere woorden: de stok achter de deur!

Contact

Uiteraard spreken we je het liefst persoonlijk over je klacht of je beroep tegen de certificatiebeslissing. Neem gerust contact met ons op. Wil je je klacht of beroep schriftelijk indienen? Ook dat is mogelijk, vul dan hier je gegevens in.