ISO Norm

ISO normen worden ontwikkeld door de ‘International Organization for Standardization’ in Genève, ofwel in het Nederlands: Internationale organisatie voor standaardisatie. Normen worden ook wel standaarden genoemd, wat het begrip Standaardisatie verklaart. Bij de ontwikkeling van een ISO norm zijn de leden van de ISO betrokken, momenteel zijn dit er 165. Om die reden kost het vaak een aantal jaren om een norm te ontwikkelen of te vernieuwen.

Ons land wordt hierin vertegenwoordigd door het NEN, het Nederlands Normalisatie Instituut.

Wat betekent NEN-EN-ISO 9001:2015?

In het dagelijks gebruik hebben we het over ‘de ISO 9001-norm’. De volledige en officiële naam is NEN-EN-ISO 9001:2015. Dit houdt in dat de internationale norm ISO, zowel als Europese norm (EN) als door het NEN is geaccepteerd als dé norm voor kwaliteitsmanagement. De toevoeging ‘2015’ is het jaartal van publicatie van de definitieve versie.

De ISO 9001 norm

De ISO norm is in het leven geroepen om de hoeveelheid specifieke normen per land te verminderen (wat een kostenbesparing oplevert) en uniformiteit te creëren. Wanneer je als organisatie een ISO 9001 certificaat behaalt, dan laat je aan je klanten zien dat je een kwaliteitsmanagementsysteem hebt dat voldoet aan de eisen van deze norm.

NEN-EN-ISO 9001 ook wel de ISO 9001 norm bevat eisen waaraan voldaan moet worden aan een kwaliteitsmanagementsysteem. Een ISO 9001 certificering is uiteraard niet verplicht, maar het heeft zeker veel voordelen. Je kunt hier ook verwijzen naar De Voordelen van ISO 9001 — EIK Certificering

De ISO 9001 is gericht op het continu verbeteren van processen en producten op basis van feedback van klanten en andere stakeholders, met als doel daarmee de klanttevredenheid te verhogen. Een systeem op basis van ISO 9001 geeft de interne organisatie meer structuur, verhoogt de efficiency en verbetert producten en diensten op basis van feedback. Om daarmee uiteindelijk de organisatie te laten groeien. Organisaties die hiervoor kiezen, hebben een interne motivatie., maar het voldoen aan de eisen in de norm is soms voor klanten een voorwaarde voor samenwerking. En uiteraard is het essentieel voor het behalen van ISO 9001 certificering voor je organisatie.

Wanneer wordt de ISO-norm weer vernieuwd?

Ongeveer eens in de acht jaar wordt de ISO 9001 herzien en wordt samen met een vertegenwoordiging van de leden gewerkt aan het verzamelen van feedback en het verbeteren van de norm. Momenteel is zo’n herzieningsronde gaande en de eerste berichten hierover zijn dat de 9001-norm niet grondig zal worden aangepast. ISO geeft zelf aan dat het gaat om een ‘limited revision’.

Wijzigingen die wel worden doorgevoerd, zijn bijvoorbeeld dat de High Level Structure (HLS) die in elke ISO-norm is doorgevoerd qua naamgeving wordt gewijzigd in Harmonised Structure (HS). Verder zal het vooral gaan om verbeteringen in formuleringen en op het benadrukken van bepaalde aspecten. Een ‘intended result’ van een kwaliteitssysteem is het verhogen van klantentevredenheid. Dan is het de bedoeling dat risico’s en kansen worden ‘gewogen’ in relatie tot die tevredenheid. Met kleine aanpassingen wordt een verbetering aangebracht: van sommige eisen in de norm wordt duidelijker wat de bedoeling is.

Contact

Uiteraard spreken we je het liefst persoonlijk over je klacht of je beroep tegen de certificatiebeslissing. Neem gerust contact met ons op. Wil je je klacht of beroep schriftelijk indienen? Ook dat is mogelijk, vul dan hier je gegevens in.