Redenen om ISO 9001 certificering te behalen
(1) Bekroning van het harde werk
Voor zowel het management als de medewerkers is het behalen van het ISO 9001 certificaat een belangrijke mijlpaal. Vaak is het invoeren van een kwaliteitssysteem een intensief proces. Een projectorganisatie wordt ingezet om nieuwe processen te realiseren, zoals interne audits, de management review en het beheer van documenten. Dit project kan door het behalen van het ISO-certificaat objectief bekroond worden voor alle inspanningen die zijn verricht en geeft iedereen die betrokken is een compliment voor het bereikte resultaat: een goed functionerend kwaliteitssysteem.
(2) Voorkomen van bedrijfsblindheid.
Een kwaliteitssysteem is over een periode van maanden of zelfs jaren ontwikkeld en ingevoerd. Hierdoor kan het systeem een eigen leven gaan leiden. Bedrijfsblindheid is te voorkomen door de organisatie regelmatig te laten auditen door een buitenstaander. Deze buitenstaander kan tevens het laatste zetje geven om zaken daadwerkelijk ingevoerd te krijgen.
(3) Scherp houden van de organisatie
Een ISO 9001 certificering behoudt alleen zijn geldigheid als er periodiek, meestal jaarlijks, een controle wordt uitgevoerd of de organisatie nog steeds aan de eisen voldoet. Deze controles houden zowel het management als de medewerkers scherp. Een goede certificeerder biedt daarbij een belangrijke meerwaarde. De organisatie krijgt regelmatig onmisbare feedback op de inrichting en het functioneren van het kwaliteitssysteem, om het optimaal geschikt te houden voor de organisatie.
(4) Certificeringsaudit heeft advieswaarde
Een auditor schrijft geen oplossingen voor, maar een goede certificeerder laat de organisatie niet vertwijfeld achter met een stapel bevindingen. De auditor kan aangeven hoe andere organisaties met bepaalde onderwerpen omgaan. Dit kunnen onderwerpen zijn die tijdens het onderzoek van de auditor naar voren komen. Denk hierbij aan de organisatie, over het beleid en doelstellingen, de processen, over het lerend vermogen en over risico’s en kansen. Door de praktijkervaring van de auditor kunnen verbeteringen geïdentificeerd worden.
(5) Toenemend vertrouwen van de klant
Het kan zijn dat klanten van een organisatie niet vragen om een ISO 9001 certificaat. Toch zal het de klant een goed gevoel geven, als een organisatie over het certificaat beschikt. Het vertrouwen in een organisatie neemt toe, omdat door het certificaat aangetoond wordt dat de interne organisatie op orde is. Echter is er ook een minpunt als een organisatie gecertificeerd is. De organisatie wordt bij een fout drie keer zo hard de oren gewassen. Aan de andere kant weten klanten dat gecertificeerde organisaties er juist alles aan doen om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Met als gevolg dat er maatregelen worden getroffen om herhaling te voorkomen.
OOK CERTIFICEREN BIJ EIK?
Wil je jouw organisatie ook laten certificeren door EIK, of wil je de mogelijkheden verkennen voor certificeren of overstappen, neem dan contact met ons op. Dan verkennen we je behoefte en beantwoorden we je vragen.