De ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen en bevat de onderwerpen die een kwaliteitssysteem moet bevatten.
Wat houdt het eigenlijk in om de principes van de ISO 9001 door te voeren in je organisatie? EIK certificering heeft het voor je samengevat in een Fastread. Ook voor organisaties die al wat langer met ISO 9001 werken interessant trouwens, want we neigen soms wat af te dwalen van de bedoeling.
De ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen en bevat de onderwerpen die een kwaliteitssysteem moet bevatten. De ISO 9001 is toepasbaar binnen elke sector, in zowel productie-omgevingen als in dienstverlenende sectoren. Aan de norm wordt vaak toegevoegd ‘2015’: dit geeft het jaar weer van publicatie. Ongeveer eens in de acht jaar wordt de norm vernieuwd.
De ISO-organisatie heeft duizenden normen ontwikkeld en uitgegeven en wereldwijd zijn 165 nationale norminstituten aangesloten, waaronder het NEN: het Nederlands Normalisatie Instituut.
De ISO 9001:2015 is opgebouwd uit 10 hoofdstukken die in elke ISO-norm terugkomen, dit heet de Harmonised Structure. De Harmonised Structure bestaat uit drie inleidende hoofdstukken en zeven inhoudelijke: Context van de organisatie, Leiderschap, Planning, Ondersteuning, Uitvoering, Evaluatie van prestaties en Verbetering.
Andere veel toegepaste normen, zoals de ISO 27001 (informatiebeveiliging) en de ISO 14001 (milieumanagement) kennen dezelfde indeling. Het verschil zit met name in de hoofdstukken Ondersteuning en Uitvoering.
De ISO 9001 is gericht op het continu verbeteren van processen en producten op basis van feedback van klanten en andere stakeholders, met als doel daarmee de klanttevredenheid te verhogen en het kwaliteitsmanagementsysteem te verbeteren. Een systeem op basis van ISO 9001 geeft de interne organisatie meer structuur, verhoogt de efficiency en verbetert producten en diensten op basis van feedback. Om daarmee uiteindelijk de organisatie te laten groeien. Organisaties die hiervoor kiezen, hebben een interne motivatie.
Een extern gedreven motivatie kan zijn dat een ISO-certificaat geëist wordt bij klanten of een branchevereniging. Of dat het certificaat ondersteunend is bij aanbestedingstrajecten. Vaak heeft een organisatie beide motieven voor ISO 9001 certificering.
De voordelen van een kwaliteitssysteem op basis van ISO 9001 zijn hierboven genoemd (interne motieven). Je kunt er voor kiezen een stap verder te gaan en het systeem te laten certificeren. Er zijn vijf belangrijke voordelen aan het certificeren van het ISO 9001-kwaliteitssysteem.
Het invoeren van een kwaliteitssysteem is een intensief proces. Processen worden geanalyseerd en verbeterd, interne audits en de management review worden ingevoerd en het beheer van documenten wordt geregeld. Feedback van klanten en andere stakeholders wordt verzameld en leidt tot verdere verbetering.
Het behalen van het ISO-certificaat is een bekroning op het werk wat is verricht, een compliment voor het bereikte resultaat: een verbeterde organisatie door een goed lopend kwaliteitssysteem.
De wereld om je heen verandert snel, de organisatie heeft niet altijd in de gaten dat haar manier van werken daar niet (meer) op aansluit. Bedrijfsblindheid is te voorkomen door de organisatie regelmatig te laten auditen door een objectieve expert. En vreemde ogen dwingen: een externe professional kan het zetje geven om zaken daadwerkelijk ingevoerd te krijgen.
Jaarlijkse controles houden zowel het management als de medewerkers scherp. Een goede certificeerder doet meer: de organisatie krijgt waardevolle feedback op de inrichting en het functioneren van het kwaliteitssysteem, om het optimaal geschikt te houden voor de organisatie.
Een auditor adviseert niet hoe moet worden verbeterd, maar legt wel duidelijk uit wat er wordt verwacht. De organisatie weet wat haar te doen staat. Denk hierbij aan de inrichting van de organisatie, het beleid en doelstellingen, de processen, het omgaan met feedback van klanten en over het managen van risico’s en kansen.
Het kan zijn dat klanten van een organisatie niet vragen om een ISO-certificaat. Toch zal het de klant een goed gevoel geven, als een organisatie over het certificaat beschikt. Het vertrouwen in een organisatie neemt toe, omdat door het certificaat aangetoond wordt dat de interne organisatie op orde is.
De internationaal erkende norm ISO 9001:2015 is in 2015 vernieuwd en vervangt de voorganger ISO 9001:2008.
Dit alles heeft voornamelijk de link met het kwaliteitsgericht denken. In de huidige tijdsgeest staan klanttevredenheid, efficiëntie, risicomanagement en de verbetering hoog in het vaandel om je als organisatie te onderscheiden van de concurrentie. Daarom is de ISO 9001 methodiek actueler dan ooit.
EIK staat voor Experts in Kwaliteit. Wij werken met professionals die thuis zijn in de sectoren van onze klanten en die ervaring hebben in het inrichten en doorlichten van organisaties en hun bedrijfsvoering. Centraal staat de strategie en ambities van de organisatie. Uiteraard met de ISO-norm in het achterhoofd.
Wil je meer weten over de werkwijze van EIK, ook als je al gecertificeerd bent, neem dan contact met ons op.
Wil je meer inzicht in de ISO 9001 of een ISO 9001 certificaat aanvragen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan sturen wij je een link naar onze Fastread.
Wat houdt het eigenlijk in om de principes van de ISO 9001 door te voeren in je organisatie? EIK certificering heeft het voor je samengevat in een Fastread. Ook voor organisaties die al wat langer met ISO 9001 werken interessant trouwens, want we neigen soms wat af te dwalen van de bedoeling.
Wil je je graag verder verdiepen in de ISO 9001 certificatie? In onze artikelen lees je alles wat je wilt weten voordat je aan de slag gaat met de certificatie!