Veel organisaties die gecertificeerd zijn, worden op dezelfde manier geaudit voor hun certificering: de lead auditor maakt een interviewschema, bevraagt één op één het management en medewerkers, bestudeert documenten en komt met een conclusie: wat voldoet aan de norm en wat niet. Vaak worden elk jaar dezelfde mensen betrokken bij de audit en worden (weer) dezelfde vragen gesteld. Na het bezoek van de auditor wordt vaak opgelucht adem gehaald: ‘Dat hebben we weer gehad’.
Certificering kan ook anders. Zowel in de voorbereiding als tijdens de audit betrekken we onze klanten heel nadrukkelijk: op welke vraag zou je graag antwoord willen krijgen? Dat doen we door te kijken naar (bijvoorbeeld) welk thema er speelt, wat houdt het management bezig? Welke plannen heeft het management en wat zou je daarover willen weten van medewerkers? Auditees wordt gevraagd zich voor te bereiden op de audit, in plaats van af te wachten welke vragen de auditor stelt. De audit ziet EIK als een moment om met onze klanten te kijken naar wat er goed gaat, wat ze daarvan kunnen leren, en hoe ze de organisatie nog verder kunnen verbeteren.
EIK Certificering is opgericht om een flinke dosis inspiratie in de certificeringswereld te brengen.
Inspiratie om organisaties te helpen met inzien dat certificering veel meer is dan ‘voldoen aan de norm’ en een palet aan instrumenten biedt waarmee je effectief én met plezier je organisatie kunt verbeteren.
Wat houdt het eigenlijk in om de principes van de ISO 9001 door te voeren in je organisatie? EIK certificering heeft het voor je samengevat in een Fastread. Ook voor organisaties die al wat langer met ISO 9001 werken interessant trouwens, want we neigen soms wat af te dwalen van de bedoeling.