De Voordelen van ISO 9001

Een vraag die we regelmatig te horen krijgen is: ”Wat zijn de voordelen van het behalen van een ISO 9001-certificaat en waarom zouden we hier tijd aan besteden?” Een goede vraag, want ondanks dat een certificaat soms in aanbestedingen gevraagd wordt, behaal je een certificering voornamelijk voor je eigen organisatie: om verder te groeien en processen te optimaliseren.

ISO 9001 geeft voornamelijk richtlijnen waar een kwaliteitsmanagementsysteem aan moet voldoen. Het gaat hier met name om de sturende, primaire en ondersteunende processen binnen je organisatie en de kwaliteit hiervan.

Er zijn in een organisatie veel processen, waaronder bijvoorbeeld het verkoopproces. Als je een kwaliteitssysteem hebt, dan neem je daarin de maatregelen op die ervoor zorgen dat de aanvraag van een klant resulteert in een kwalitatief goede offerte. Voorbeelden van deze maatregelen zijn het gebruik maken van templates voor offertes en het toepassen van het vier ogen-principe, De kans op fouten in het proces worden daardoor geminimaliseerd.

De voordelen van ISO 9001 op een rij

  1. Betrouwbare uitstraling en een positief imago
    Door ISO 9001-certificering laat je zien dat je je processen hebt geoptimaliseerd en dat je actief werkt aan het verhogen van tevredenheid van klanten en medewerkers, het verbeteren van de dienstverlening, het verlagen van de kosten en het vergroten van bewustwording van kwaliteit. Dat geeft vertrouwen en een positief imago.
  2. Verhoging van de efficiëntie
    Door meer structuur binnen je organisatie, kun je efficiënt werken. Dit zorgt bijvoorbeeld voor kortere doorlooptijden, kostenbesparingen en het voorkomen van ‘faal- of herstelkosten’ (door het first time right-principe).
  3. Minder risico’s en meer benutten van kansen
    Door het regelmatig reflecteren op de omgeving en ontwikkelingen in de markt en de eigen organisatie, bijvoorbeeld met SWOT- en stakeholdersanalyses en de jaarlijkse management review, krijg je zicht op de kansen en risico’s. Je maakt keuzes welke kansen je wilt benutten en welke risico’s je wilt reduceren.
  4. Concrete doelstellingen
    ISO 9001 eist dat je concrete en meetbare doelstellingen hebt, die gericht zijn op het verhogen van de klanttevredenheid en continue verbetering. Deze SMART doelstellingen geven duidelijkheid binnen de organisatie, zeker als je met medewerkers afstemt wat hun bijdrage aan die doelstellingen is.
  5. Meer klanten
    Als je ISO 9001 gecertificeerd bent weten je klanten dat jouw organisatie erop gericht is hen tevreden te stellen en de diensten continu te verbeteren. Dat geeft klanten vertrouwen en geeft vaak zelfs de doorslag als de klant een keus maakt uit meerdere aanbieders.
De dienstverlening van EIK
  • Voor audits op basis van ISO 9001 en branchespecifieke normen. 
  • Voor het ontwikkelen van branchespecifieke normen.
  • Voor trainingen interne auditing en management review.

EIK Certificering is geaccrediteerd door de RvA onder nummer C669

Laat je inspireren

Wij delen graag onze inzichten en ontwikkelingen met je.