Audits ter plaatse of online? Allebei!
In het afgelopen jaar hebben we bijna met elke klant een online audit uitgevoerd. Tot ieders verrassing, bleek dat best goed te werken, online auditing werkt prima en is efficiënt: auditees hoeven niet naar kantoor te komen om geïnterviewd te worden. Nu we weer toegaan naar fysieke ontmoetingen, zien we dat de voordelen hiervan gecombineerd kunnen worden met die van online auditing, door beide vormen toe te passen. Wellicht is dat ook iets voor jouw organisatie?!
Wat zijn de voordelen van een audit op locatie?
Een audit op locatie heeft behoorlijk wat voordelen. Zo kan het sommige auditees meer ontspannen zijn: de small talk, het iemand op zijn of haar gemak stellen, het samen door de organisatie naar de koffieautomaat lopen, het draagt bij aan een goede sfeer tijdens auditgesprekken. Ons onderschrift is niet voor niets ‘audits om naar uit te kijken’: naast dat we een audit willen houden met toegevoegde waarde voor de organisatie, willen we ook dat zowel auditees als onze auditoren een fijne dag hebben. Een ander voordeel van een audit op locatie, is dat voor sommige vragen of informatie makkelijker een collega van de auditee geraadpleegd kan worden, die ook aanwezig is.
EIK lead auditor Geert geeft treffend aan: Ik vind het wel meerwaarde hebben om het management (startgesprek directie en gesprekken met managers) on site te doen. Je kijkt ze in de ogen, proeft de sfeer op locatie(s) en je krijgt dan meer verbinding met de mensen. Ook is het on site makkelijker om andere auditvormen toe te passen, zoals een groepsgesprek met een MT of afdeling/team, een demonstratie of observatie, bijwonen van een meeting, training, etc.
En wat zijn de voordelen van een online audit?
Het grote voordeel is dat het iedereen minder reistijd kost, waardoor bijvoorbeeld professionals niet uit een opdracht bij een klant weg hoeven, maar alleen voor de audit even in een aparte ruimte plaatsnemen. Het geeft ook gelegenheid om mensen die in verschillende delen van het land wonen, op één moment met elkaar te laten deelnemen aan een auditgesprek. Het delen van schermen voor het laten zien van documenten en systemen werkt soms nog net iets beter dan wanneer we naast elkaar achter een scherm plaatsnemen. En mocht een auditee wat last hebben van ziekteverschijnselen, waarvoor in deze tijd dan geldt dat diegene niet naar het werk komt, dan kan het auditgesprek alsnog doorgaan.
Het beste uit twee werelden: de flexibele audit
In de audits die nu plaatsvinden, bespreken we met onze klanten wat hun wensen zijn: wil de klant de audit geheel op locatie, geheel online, of doen we bijvoorbeeld de eerste dag op locatie en de tweede dag online. Of voeren we enkele gesprekken tijdens de audit online, vanaf de locatie van de klant. Deze mix geeft flexibiliteit en de mooie kans om zowel de persoonlijke contact te houden als efficiëntievoordelen te behouden. Een win-win!
Wil je ook een flexibele audit, bespreek het met onze Lead Auditor.